کد مطلب:35787
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
قرآن، هدف از بعثت پيامبران را چه ميداند؟
قرآن هدف از بعثت پيامبران را امور زير دانسته است:
1ـ استحكام مباني توحيد و مبارزه با هر نوع انحراف در اين زمينه. چنانكه ميفرمايد: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّهٍ رَسُولاّ أَنِ اعْبُدوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطاغُوتَ» نحل/36: در ميان هر امتي پيامبري را برانگيختيم تا آنان خدا را پرستش كنند و از پرستش مظاهر طغيان، بپرهيزند. بدين منظور پيامبران الهي پيوسته با مشركان درگير بوده و در اين راه رنجهاي بزرگي را متحمل شدهاند.
اميرمؤمنان دربارة هدف بعثت پيامبران مي فرمايد: «و لِيعقِل العبادُ عن ربِّهم ما جَهلُوه، فيعرفُوه بِربُوبيّته بَعْد ما أنكروا، و يُوحّدوه بالأُلوهيه بعدَ ما عَنَدوا» (نهج البلاغه، خطبة 143): [پيامبران را برانگيخت تا بندگان وي آنچه را كه دربارة توحيد و صفات خدا نميدانند فراگيرند، و به ربوبيت و پروردگاري و يگانگي او بعد از انكار و عناد، ايمان بياورند.]
2ـ آشنا كردن مردم با معارف و پيامهاي الهي و راه و روش تزكيه. چنانكه ميفرمايد:
«هُوَ الّذي بَعَثَ فِي الأُمّيّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَ كِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الحِكْمَهَ» جمعه/2: [او كسي است كه در ميان اميين پيامبري را برانگيخت تا آيات حق را برا آنان فرو خواند و انان را از رذايل اخلاقي پاگيزه گرداند و كتاب و حكمت را به آنان بياموزد].
3ـ برپا داشتن قسط در جامعة بشري. چنانكه ميفرمايد: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بالبَيّنات وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَ المِيزانَ لِيَقُومَ الناسُ بِالقِسطِ» حديد/25: [ما پيامبران را با دلايل روشن فرستاديم و همراه آنان كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم قسط را به پا دارند]. مسلماً برپا داشتن قسط در گرو اين است كه انسانها عدالت را در ابعاد و زمينههاي مختلف بشناسند، و از طريق حكومت الهي آن را تحقق بخشند.
4ـ داوري در موارد اختلاف. چنانكه ميفرمايد: «كانَ النّاسُ أُمّهً واحِدهً فَبَعَثَ اللهُ النَبِيّينَ مُبَشّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَأَنزَل مَعَهُمٌ الكِتابَ بِالحَقِّ لِيَحْكُمَ بَينَ الناسِ فِيما اختَلَفُو فيِه» بقره/213: [مردم يك دسته بيش نبودند (تا اينكه در ميان آنان اختلاف پديدآمد)، سپس خدا پيامبران را، نويد بخش و بيم دهنده، بر انگيخت و همراه آنان كتاب را فروفرستاد تا بين مردم در آنچه اختلاف كردهاند داوري كند].
بديهي است اختلافات مردم منحصر به عقايد نبوده، بلكه شئون مختلف زندگي را در بر ميگيرد.
5ـ اتمام حجت بر بندگان. چنانكه ميفرمايد: «رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ حُجَّهٌ عَلَي اللهِ بَعَد الرُّسُلِ وَ كانَ اللهُ عَزيزاً حَكيماً» نساء/165: [پيامبراني نويد دهنده و بيم دهنده را برانگيخت تا پس از آمدن پيامبران مردم حجت و عذري نزد خدا نداشته باشند، و خداوند قدرتمند و حكيم است].
مسلّماً خدا در آفرينش انسان هدفي براي خلقت دارد كه اين هدف از طريق تنظيم برنامهاي كامل در همة شئون زندگي بشر صورت ميپذيرد، و اين برنامه بايد به گونهاي از طريق خدا به بشر برسد كه حجت بر وي تمام شود و بعداً عذر نياورد كه من راه و رسم درست زندگي را نميدانستم.
: آية الله جعفر سبحاني
منشور عقايد اماميه
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.